Velikonoce na Smraďavce aneb Po stopách pánů z Buchlova

Čtvrtek: Sešli jsme se brzy ráno na autobusovém nádraží Zvonařka. Z Brna nás jelo celkem 21 Kamzíků, vč. vedoucích. Cesta autobusem byla nakonec pohodová (báli jsme se, abychom se vešli), a kolem desáté už jsme vystupovali na rozcestí v Buchlovicích. K základně Severka, která se nachází na kopci za rekreační oblastí Smraďavka, jsme to měli 4 km. Během cesty se rozpršelo, ale naštěstí to nebylo nic hrozného (to přišlo pak). Ubytovali jsme se, zjistili jsme, co a jak, naobědvali jsme se a těšili se na průzkum okolí. Ale počasí nám nepřálo – nejprve sněžilo, pak pršelo, pak zase sněžilo (to už jsme se chystali ven) a nakonec začaly padat kroupy. Proto jsme zůstali na základně a zahráli si několik her (Panna-orel, Podpisy) a procvičili morseovku diktovanou pomocí píšťalky. Když se počasí trochu umoudřilo, oblékli jsme se a vyrazili do okolí. Další zádrhel, který nastal již při cestě k základně, bylo najít nějakou dobrou přístupovou cestu. Nakonec jsme se doslova „prodrali“ lesem a najedou jsme byli na cestě, kolem ranče jsme pokračovali na Smraďavku k bývalému loveckému zámečku, u kterého je krásný rybníček a „ptačí“ ostrov – všude kachny, husy, labutě, holoubci. Děti se vyřádily, prohlédli jsme si místní léčivý (smradlavý) pramen a objevili jsme také za plotem kozy a kůzlata. A to byla další zastávka naší procházky, krmit kozy vydržely děti asi hodinu. Poté jsme se vrátili, trochu oklikou, na základnu (cestou jsme našli dvě kešky, prohlédli si zajímavá místa, např. studnu nebo pamětní kámen na zemřelého buchlovského pána). Koub, který hlídal základnu a topil, mezitím připravil večeři. Dojedli jsme také zásoby z domova. Pepís vysvětlila dětem celovýletovou hru „Po stopách pánů z Buchlova“. Večer jsme si zahráli noční hru na základně. Děti ve tmě hledaly blikačky s obrázky, které si musely co nejpřesněji zapamatovat a poté co nejpřesněji namalovat. Šlo jim to pěkně. A pak už hurá spát.

Pátek: Dnes nás čeká celodenní výprava do Buchlovic a na hrad Buchlov. Počasí se drží, a tak po rozcvičce, bodování, snídani a hygieně můžeme vyrazit. Ve Smraďavce se k nám přidal velký honácký pes, vypadalo to, že nás brzy opustí, ale nakonec nás doprovodil až do Buchlovic ke kostelu, kde se ho Hanička a Granko úspěšně zbavily 🙂 Našli jsme kešku a pokračovali do zámeckého parku. Prohlédli jsme si zámek, nasvačili se a prošli se parkem až k výběhu s lamou a kozami. Moris vymyslel zajímavou hru „Na pašeráky“, kterou jsme si zahráli a po poledni pokračovali dál. V samoobsluze na náměstí jsme dokoupili pár zásob a pokračovali dál, po žluté značce, alejí směrem k Buchlovu. U hájenky u rozcestí „Pod Barborkou“ kluci objevili dvě vrby s pěknými proutky na mrskačky, tak si nějaké ořezali, smotali do otýpky a bylo nachystáno na pletení. Asi za půl hodiny jsme byli na hradě. Na nádvoří klid, tak jsem obsadili stoly a lavice a naobědvali se. Děti objevovaly místní zákoutí a asi po hodině a půl jsme se zvedli a vydali se na cestu zpět na základnu. Po cestě jsme ještě objevili dvě kešky a pak už byla na dosah naše základna. Pepís s Koubem připravili večeři, výborné zeleninové rizoto, Moris, Dave a Granko zahráli s dětmi nějaké hry a rozdali jsme také suroviny pro celovýletovou hru. Po večeři následovala družinková hra „Obleč co nejvíc jednoho člena“, kartičky a večerní koupel. Večer přijeli Karas, Stoupa a Bára se zásobami na víkend.

Sobota: Sobota patří na velikonoční kamzičí výpravě pletení mrskaček a barvení vajíček. To následovalo odpoledne. Dopoledne, protože bylo pěkné počasí, jsme se šli projít k nádrži na Smraďavku, kde byla možnost ulovit ještě nějaké proutky na mrskačky. A povedlo se. Největší úspěch měl ale stoh slámy, ve kterém si děti a Stoupa pořádně zaskotačili 🙂 Mezitím Koub a Moris připravili oběd, špagety s vepřovým masem. Po obědě už následovalo pletení mrskaček. Kluci si připravili proutky podle velikostí a motali. Holky mezitím vařily a barvily vajíčka, chystaly mašličky atd. To vše se protáhlo až do podvečera. Po večeři jsme si zahráli na kytary a mandolínu, děti dostaly písničky a zazpívali jsme si naše oblíbené písničky. Mezitím Moris a další vedoucí připravili večerní orientační hru. Blikanou a pískanou morseovku, azimut s buzolou a orientaci v terénu. Někteří to zvládli výborně, jiní objevili své slabiny. Ale všichni si to užili!

Neděle: Ráno probudili kluci i bez budíčku holky a vyšlehali je pomlázkou. Holky rozdaly vajíčka, i když některé se bránily – schovávaly se, ale klukům neunikly. Bára dovezla čokoládová vajíčka, každý tedy dostal i něco k mlsání. Na snídani byla vánočka s marmeládou a kakaem, k tomu beránek a mazanec od Báry. Po snídani hygiena a bodování pořádku formou balení (to se odehrávalo jako družinková hra na čas). Všichni to zvládli dobře. Potom se již začalo s úklidem, děti s některými vedoucími vyrazili na hřiště zahrát míčové hry a pak do lesa na hru, kterou připravil Kahunas (šátkovaná s obrázky). Po obědě jsme finálně uklidili, vyhodnotili výlet, celovýletovou hru a rozdali jsme diplomy a ceny. Poté jsme se rozloučili s Karasem a spol., kteří jeli do Brna autem, a vydali se na zastávku na autobus. Protože jsme měli chvíli k dobru, na zastávce jsme se nasvačili a ještě zahráli pár her – „Mrkanou“ a „Mrkacího vraha“. Do autobusu jsme se naskládali a sláva nazdar výletu! Za rok zase na Velikonoční výpravě ahoj!

Pepís

Narodila jsem se v Brně-Líšni, kde již několik desítek let spokojeně bydlím. Na „Holzovce“, kam jsem chodila do školy, mě zaujal turistický kroužek, a tak jsem jej začala navštěvovat. Příroda i noví kamarádi mi byli velmi blízcí, ale po pěti letech zvítězila moje druhá záliba – hudba, a já většinu času věnovala právě jí. Ale často se mi zastesklo po výletech s partou stejných nadšenců a v roce 2004 jsem se k oddílu vrátila a začala pravidelně chodit na schůzky Kamzíků v Líšni. Úspěšně jsem zakončila studium na Masarykově univerzitě, vystudovala obory Překladatelství ruského jazyka a Filologicko-areálová studia. Nyní pracuji na Krajském úřadě v Brně, kde mám na starost zahraniční spolupráci. Mimo oddíl se věnuji hře na kytaru, sbírám balené cukry a pytlíky od čajů, jezdím hodně do přírody a navštěvuji kulturní akce. Ale i přes moji aktivitu se snažím věnovat co nejlépe a s radostí všem dětem, se kterými trávím svůj volný čas, ať už na schůzkách, výletech nebo na táboře.