LT Matějovec 2016 „Rudá planeta“

Šifry z pokladovky

Mladší – 26km

Starší – 55km

• Šifra 2 – Hamérský rybník rozcestník (neboli rybník Klenová)
  • Šifra 3A – Kaproun autobusová zastávka

Družinky

CNSA

Veverka, Kikča, Kit, Standa, Krokodýl, Paťa, Jája

CNSA letí do vesmíru, objevíme díru v sýru!

ESA

Koleje, Hanička, Trpaslík, Ondra, Had, Štír

ESA letí z lesa!

JAXA

Murlock, Peťulka, David, Míša B., Nela, Plaz

My jsme JAXA Japonsko, porazíme i Rusko!

NASA

Kubrt, Kahunas, Dan, Denča, Chosé, Šimon

Náš tým se jmenuje NASA, sedřeme vám kůži z masa!

ROSKOSMOS

Medúza, Jurka, Padák, Honza, Šárka, Škorpion

Roskosmos letí nahoru, se všemi vytře podlahu!

Přepis táborové kroniky

Originální naskenovanou kroniku naleznete na gDisku.

Den první – pondělí 1.8.

Stavěčka v plném proudu již od soboty 30.7. Přes víkend trošku sprchlo, ale ve stavění nám to nebránilo. Děti přišly do tábora okolo šesté hodiny plni dojmů z cesty autobusem a vlakem. Cestu s nimi absolvovali Pepís, Karas a Kari.

Poté se děti vybalily a zabydlely do svých stanů. Následovala krátká prohlídka tábořiště a seznámení s pravidly na táboře. Děcka se navečeřely, dojedly poslední zásoby z domu a vrhli jsme se na první seznamovací hry. Před spaním jsme si ještě obešli Rožnovské kolečko a poté už hurá spát do stanů.

• Vedoucí dne: Stoupa
  • Služba: všichni
  • Pokřik: nebyl

Den druhý – úterý 2.8.

A začalo nám první táborové ráno. Budíček z tamtamu, rozcvička, nástup, snídaně. Po bodování pořádku jsme dodělali poslední stavby a nachystali táborový oheň na večer. Po práci následovala svačina a druhá část procházky „Rožnovského kolečka“ se Stoupou, Bárou a Štěpánkem. Po návratu do tábora nás čekal oběd od kuchařů a polední klid.

Po odpočinku jsme započali první etapovou hru – výcvikové centrum. Děti dostaly kartu s identifikačním číslem a musely splnit tři disciplíny, aby prošly výcvikem a mohly letět na Mars. Jako první se družinku povedlo spojit Kubrtovi. Děti se poté dozvěděly smysl etapové hry. Pochutnali jsme si na večeři, na louce si pověděli něco o hlídkách a poplaších a poté celý večer strávili u táborového ohně.

• Pokřik: Roskosmos

Výcvik tvrdý jako skála, ve vodě z nás síla sálá.

Den třetí – středa 3.8.

Ráno jako každé jiné, avšak trošku chladné. Po obvyklém nástupu a snídani jsme museli škrábat brambory na oběd. Zahráli jsme si také pár her a to na poli u Hlaďáku a potom na louce v táboře. Po sváči následovala výroba papírových koulí a koulí z ponožek. Starší si dovyráběli poslední poličky do stanů. Po skvělém řízku s bramborami následoval poledňák.

Odpoledne jsme započali další etapovou hrou, a to o jména. Úkolem bylo složit anglicko-český slovník. Když někdo slovíčko nevěděl, mohl využít překladače v Drsné planině. Tuto etapovku vyhrála družinka Kolejeho. Družinky tak získaly jména agentur – JAXA, NASA, ESA, CNSA a Roskosmos. Poté si rádcové do družinkových deníků začali slovníčky lepit. Zahráli jsme i vlajku přes Taxis.

Po večeři jsme zahráli krátké kartičky, ale hlavně průchod bažinou – o reflexní pásky. Každý pak po průchodu dostal reflexní pásky a blikačku na batůžek. Ty jsme poté využily na večerní procházce ke Korunním rybníkům.

• Služba: JAXA

ESA letí z lesa.

Den čtvrtý – čtvrtek 4.8.

Probudili jsme se do krásného teplého dne, sluníčko krásně svítilo. Dnešní den byl speciální, holky si prohodily rozcvičkové místo s klukama, takže tedy běžely na Taklawakan – a zvládly to bravůrně!

Po snídani jogurty s müsli a kakaem, jsme vyrazili na celodenní výlet směrem na Stálkov. Vzali jsme to přes Matějovec a po silnici do Stálkova. Na oběd jsme se stavili u Dřevařů v táboře a chvíli tam pobyli. Po obědě jsme z tábora Dřevařů šli do Grasselovy slůje. Navštívili jsme jeskyni, sluj a pistoli. Pak jsme pokračovali směrem na Schillerovy kameny, kde jsme zahráli další etapovou hru. Ta spočívala v přenosu syrového vejce na Schillerovy kameny. Zde museli sestavit konstrukci, která po pádu z výšky vajíčko nerozbije. Ve hře opět excelovala NASA, a překvapila nás družinka CNSA, která byla druhá, Po hře jsme pokračovali směr trezor u Stoječína, Stoječín, tábor. Po náročné prochajdě jsme si zasloužili koupačku v rybníce. Pak zahráli nějaké drobné hry na louce, následoval nástup a první dopisy. Večer se děti seznámily s pravidly etapové hry a panem Marsem.

Zazpívali jsme si pár písniček a spát.

• Vedoucí dne: Karas
  • Pokřik: NASA

Výlet z Norska do Stálkova, z noh je kaše bramborová.

Den pátý – pátek 5.8.

Probudili jsme se do chladného rána, ale rozcvičku jsme zvládli i ve studeném rybníce. Nástup, snídaně a bodování. Dopolední program jsme strávili malováním družinkových vlajek. Poté co celá družinka pomohla rádci sehnat klacek na vlajku, malé děti až do oběda měly výuku sekání, řezání a zatloukání hřebíků.

Na oběd jsme měli špagety a hrachovou polévku. V poledním klidu rádcové dodělávali vlajky, někteří psali dopisy. Rádcové se také znovu detailněji dozvěděli pravidla etapovky, aby mohli večer stavět základny a posouvat se po panu M – Marsu. V poledním klidu nám také začalo pršet a pršelo až do večeře. V odpoledním mokrém programu jsme dokreslovali vlajky, malí se učili zdravovědě. Naučili jsme se také táborovou písničku. Někdo si zahrál ve volnu karty a deskové hry, jiní psali dopisy. Po večeři rádcové začali stavět základny na Marsu a někteří využili i SD karty, které dostávali. Přečetli si tak informace ze Země. Volný čas jsme zabili hrami na louce, kartami v jídelně a za tmy hrami Partičky. Během Partičky probíhala etapová hra – lasery v lese. Úkolem bylo odrazit za pomoci zrcátek laser do daného bodu. Hra se protáhla až do půlnoci, ale všechny družinky ji zvládly.

• Pokřik: JAXA

Promoknout až na kost, není žádná radost.

Den šestý – sobota 6.8.

První víkendové ráno. Zvládli jsme ho jako každé jiné. Po sladké snídani následovala část slaná – škrábání brambor na oběd. Celé odpoledne se pak hráli Kurýři, upraveni do vesmírné tématiky. Takže místo dopisů a balíků kurýři rozváželi e-maily, flash disky a hologramy za pomoci raketových batohů. Kdo si vydělal více peněz, mohl poštu rozvážet i lodí Enter Prise. Ta se však povedla koupit jenom někomu. Všichni si jinak hru užili a bavili se při ní.

Po dalším vydatném obědě následoval polední klid a poté další připravený program. Prvně koupačka a pak etapovka. Ta měla v pravidlech toto: máme tři body a z nich známe vzdálenost. Ty se potkají v průsečíku. A na děti čekaly body čtyři… to se Davemu jaksi nepovedlo a tak jsme hru bohužel nedohráli. Náladu jsme si spravili přípravou scének na táborový oheň a poté výbornou večeří. Po večeři se scénky ještě dokončovaly a následoval táborový oheň, s rozdáváním diplomů a zhodnocením celého týdne.

• Pokřik: ESA

GPSka měla error, snad zítra nebude teror.

• Hláška dne: Hanička po týdnu tábora

Už mám pocit, že mi mizí celulitida.

Den sedmý – neděle 7.8.

Dobrovolné nedělní rozcvičky se zúčastnilo pět lidí, z toho pouze jedno dítě. Bylo krásně teplo, takže se rozcvička náramně vyvedla. Jen u rybníka bylo nezvykle moc lidí. Po nástupu a snídani následoval velký úklid. Na letecký den. Ten se první neděli velice vyvedl. Děti měly uklizeno, tudíž se nic nedostalo do eráru. Programem celého dne byla sanita a praní. Premiérově byla zpřístupněna polní sprcha, kterou zprovoznil Smrky. Každý táborník se tedy pečlivě vysprchoval.

Odpolední program jsme započali znovu-hraním etapové hry v navigaci. Ta se nakonec povedla a překvapivě vyhrála jiná družinka než NASA. Vítězem se stala družinka Roskosmos. NASA byla poslední. V dalším programu se střídala přehazka s výukou botaniky. Večer pak večeře a následovala krátká večerní šifrovačka – alá malý poklad. Většina dětí šifry a trasu zvládla.

• Vedoucí dne: Stoupa
  • Pokřik: Roskosmos

Veverka prdí, tábor smrdí.

Den osmý – pondělí 8.8.

Budíček poplachem! Na vícedenní výlet. Než si všechny děti sbalily, tak jsme odcházeli až okolo deváté hodiny. Starší i mladší letos pospolu s doprovodem Kari, Pepís, Granko, Davea a Příšery. Cíl byl jasný – Slavonice. Trasu naplánoval Příšera takto: Matějvec – Stoječín – pila Peníkov – po Graselově stezce až do Slavonic. Před Slavonicemi jsme si dali oběd na louce u kapličky a pokračovali dále do centra.

Ve městě jsme si stanovili setkávací místo a zakotvili v průchodu ke věži. Zde jsme nechali batohy a vedoucí začali připravovat program. Prvně si děti užily rozchodu a pak následoval adrenalinový zážitek. Návštěva slavonického podzemí. Všem se tam moc líbilo díky uzounkým chodbám – odvodňovacím kanálům – kterými jsme procházeli. Na začátku trasy každý z nás vyfasoval holínky a pláštěnku.

Poté byla v plánu městská etapová hra. Úkolem bylo doplnit anglické slovníky, které děti skládaly pár dní zpátky, o pět nových slovíček, které jim museli přeložit náhodní kolemjdoucí. Při hře se museli ptát pouze anglicky! Týmy byly šikovné a úkol splnili do 20 minut! Poté jsme se odebrali kousek za Slavonice, kde jsme si nachystali věci na přespání, abychom zde strávili dnešní noc. Zahráli jsme pár her na poli, prohlídli si bunkr, do té doby než přijel Luboš a Moris s večeří.

Po večeři, až se setmělo, jsme se vrátili zpět do centra, zahrát si noční hru. Starší byli schovaní po městě a mladší měli za úkol poslouchat zvuky zvířat a zapamatovat si je. Po hře jsme se pak vrátili na místo, kde jsme spali.

Den devátý – úterý 9.8.

Tak toto nikdo z nás nečekal! Počasí je nevyzpytatelné a tak nás v 5:17 ráno vzbudil prudký vítr. Vypadalo to, že se k nám blíží silný déšť. Rychle jsme se sbalili a urychleně se přesunuli do Slavonic se schovat. A kam jinam než pod naše známé arkády u věže na náměstí. Ti, kteří byli unavení, si rozdělali karimatky a na pár minut ještě usnuli. O několik hodin později jsme začali provádět hygienu a dali si snídani. A následoval další program. Mladší si ještě prošli město a starší mezitím zahřívali židle v keramické dílně, kde se letos vyráběla táborová camrátka – vlastnoručně nakreslené keramické kachličky. Pak se naše cesty rozdělily. Starší šli trasu delší s Davem a Příšerou přes Maříž – Trojmezí – Staré Město pod Landštejnem – Landštejn a nejkratší možnou cestou do tábora. A mladší kratší trasu Slavonice – Stálkov – tábor (cca 12 km). Po dlouhé cestě, teplé večeři, nástupu plném dopisů, probíhala výuka šifer.

• Vedoucí dne: Příšera
  • Služba: NASA / JAXA
  • Pokřik: NASA

Honem rychle na latrínu, ať nepotřebujem plínu.

Den desátý – středa 10.8.

Probudili jsme se do chladného rána. Avšak po dešti bývá rybník vždy teplý. Na snídani byl jogurt s müsli a pak vzhůru na dopolední program – akce B! Po několika letech už zase rostou borůvky! Tak jsme se rozhodli si letos nasbírat. Snad nám z nich kuchaři udělají borůvkové knedlíky. Po dlouhém sběru následoval oběd.

V poledním klidu jsme začali hrát celodenní hru – Lžičkového vraha. Začalo nám trošku pršet, takže odpolední program se odehrál v jídelně. Zahráli jsme Kolotoč a pak deskové hry a kartičky. Když se počasí začalo zlepšovat, zahráli jsme etapovou hru – bojovou. Byla to upravená hra Přepad na tábor. Děcka se při hře opravdu „pobili“, všichni se spolčili proti Kubrtovi. Následovala večeře, krátké zpívání a dvě kola oblíbené hry ZaP. Pak se děti zachoulily do spacáků, neboť byla opravdu zima.

• Pokřik: CNSA

Moris už měl skoro péro, nevyletí jako éro.

Den jedenáctý – čtvrtek 11.8.

Dnešní den byl jeden z nejstudenějších.. a to za celou dobu, co jezdíme na Matějovec. Před budíčkem bylo naměřeno 5°C. Rozcvičku jsme tedy absolvovali v oblečení u rybníka. Následovala snídaně, hygiena a bodování. Dopolední program byl sportovní, probíhal turnaj v přehazce všichni proti všem. Paralelně s tím probíhala tvorba táborových triček. Letos se na trika sprejovalo a kreslilo fosforeskujícími barvami.

Dnes na oběd byly všemi očekávané borůvkové knedlíky! Jen Kubrt nejspíš včera špatně sbíral, a tak dostal knedlíky s šiškami.. Jinak všem moc chutnalo. Po poledním klidu začala stavba chýší na území  Safari. Ta trvala celé odpoledne. Chýše byly letos pouze z přírodních materiálů. Večer pak nástup a teplá večeře. Před večerkou ještě byla krátká procházka k Rožnovské studánce – na křižovatku – totem a zpět. Pak už jen zašívaná do spacáků!!

• Vedoucí dne: Dave
  • Pokřik: NASA

Vedoucí chytří jak lišky, zítra budem kadit šišky.

Den dvanáctý – pátek 12.8.

Ráno bylo ještě chladnější než to předešlé. Na naší meteostanici jsme naměřili 4°C. Ale i tak jsme rozcvičku zvládli. Po snídani, hygieně a bodování následovalo dohrávání turnaje v přehazce. Turnaj nakonec vyhrála družinka Roskosmos. Poté svačina a dokončování stavby chýší.

Po obědě byl poledňák. Poté jsme šli otestovat chýše. Všechny družinky obstály nejlépe v tstu konstrukčním. Pevnost byla perfektní! Voděodolnost byla už o něco slabší, ale i tak týmy obstály. Následovala sváča a další etapová hra. Rovery. Úkolem bylo najít svůj rover v Drsné planině. Ten pak jednotlivými pokyny na papírcích ovládat, aby našel vlaječku a dorazil do cíle.Hra byla veselá, všichni, i vedoucí rovery, se skvěle bavili. Po dlouhém a poštou bohatém nástupu následovala speciální večeře. Děti si vykopaly vlastní jámu na ohniště a na nich si potom opékaly špekáčky.

Po špekáčcích si zalezly do svých postavených chýší.

• Vedoucí dne: Stoupa
  • Pokřik: NASA

Koub je v černém županu, hurá za ním do stanu.

• Pokřik: ESA

Příšera koněm, Peťulka na něm.

Den třináctý – sobota 13.8.

Po dlouhé době byla zase všemi oblíbená a klasická rozcvička. Pěkně do rybníka. Zvládli jsme ji všichni, ikdyž bylo trošku chladněji. Nástup, snídaně, bodování. Škrábali jsme brambory a pak přišlo ono očekávané. Města! Velká víkendová hra, letos přejmenovaná na Základny. Vše bylo přetvořeno do vesmírno-kosmické-digitální podoby. Hrálo se od rána až do večera. Připraveno bylo samozřejmě spousta dobrého jídla od kuchařů Kouba a Luboše.

Základny se ukončily soubojem vedoucích vs starší a skončily samozřejmě vítězstvím vedoucích! Vedení je vedení, a nad vedení nikdo není! Následovala večeře a přípravy scének, opět pod záštitou Karase. A večer oheň! Rozdaly se upomínkové diplomy pro Luboše a Ivču, kteří nám odjíždí. Dále diplomy za etapové hry. Noc byla krásná, měsíc svítil a hvězdy byly jasné.

• Služba: NASA
  • Pokřik: CNSA

Kit nám stojí u vlajky, tápe co jsou KITLAJKY.

• Hláška dne: Jurka z Roskosmos

Kde není Rusko, není svět!

Den čtrnáctý – neděle 14.8.

Probudili jsme se do krásného teplého dne, asi po pěti dnech je konečně zase pěkně! Jen jedno ranní překvapení bylo dosti nemilé. Někdo nám obmotal jídelnu toaletním papírem!! Pachatel byl samozřejmě odhalen! Po snídani následovala hygiena a nedělní letecký den. Celý den jsme také věnovali sanitě – a sprchování v polní sprše. Paralelně s tím probíhala vúuka botaniky formou hry – pexesa. Jakmile se všici vykoupali, následoval slíbený poledňák.

Odpolední program započala táborová přestřelka přes Taxis s papírovými koulemi. Poté probíhal táborový kamzičí trojvoj spočívající v sekání a řezání dřeva, a zatloukání hřebíků. Někteří se tyto tábornické dovednosti učili letos poprvé. Zahrál se také volejbal na hřišti.

Večer Koubova večeře a procházka do okolí. S některými družinkami jsme došli až k Totemu pod Šibeníkem. Jiné družinky se odpojili po cestě, vrátili se ke krmelci a stezkou odvahy došly až do tábora. Všichni zaslouženě ulehli do spacáků.

• Pokřik: Roskosmos

Koleje plus jedna koule, rovná se to velká boule.

Den patnáctý – pondělí 15.8.

A započali jsme první den posledního týdne! Rozcvičkou, nástupem a bodováním. Prvním programem byla výuka ohňů. Děti za pomoci starších rádců se naučily, kde správně rozdělávat oheň a jak. Po ukončení výuky byla soutěž v rozdělávání ohňů.

Po česnekové polévce a těstovinách s pískem jsme si v klidu lehli na louku a odpočívali. Někteří hráli BANG, někteří přehazku, někteří napsali dopisy domů.

Odpoledním programem nás provázela vařící etapová hra. Začala „lehkou“ procházkou po okolí tábora a sběru rozlišováků v družinkové barvě. Až po příchodu do tábora dostali suroviny, ze kterých si museli uvařit sami večeři. Každá družinka dostala k dispozici brambory a maso, a udělala si to dle vlastního vkusu. Jedno jako steaky s hranolkama, další jako směs brambor s masem a zeleninou.

Proběhl nástup, kartičky v jídelně a zašívaná do spacáků. Kdo ví, co nás čeká zítra!…

• Pokřik: NASA

Vepřový steak, není žádný fake!

• Hláška dne: Dave

(Celou noc hlídky budily Kubrta s otázkou, jestli si nezapomněl vzít prášky. Chudák byl ráno celý unavený, a v jeho oblíbeném mantlu a v kapuci snídal.) A Dave na to: „Vzbudili nám Kennyho!!“

Den šestnáctý – úterý 16.8.

Rozcvička, nástup, snídaně a bodování. Klasické ráno. Následovalo škrábání brambor na oběd a program. Olympiáda. Započala slavnostním zahájením – ceremoniálem s olympijskám „běžcem“ Peťulkou. Letošními hrami byly: hod kládou, skok do dálky, sprint, střelba ze vzduchovky a běh fiňákem. Letos se dařilo jak sportovcům, tak i počasí. Po obědě jsme si na chvíli odpočali a následovalo pokračování. Maraton Rožnovským kolečkem. Všichni běželi, a úspěšně doběhli. Pak svačina – Koubův pudink s piškoty a broskví.

Následovala poslední etapová hra – odlet z Marsu zpět na Zemi. Děti měly za úkol vyrobit letu schopnou raketu. Všem se povedly vyrobit krásné rakety, ale letěly jen některé. Večer pak následovaly kartičky a pořádný odpočinek.

• Pokřik: CNSA

Na orbitě Marsu, dáme malou pauzu.

Den sedmnáctý – středa 17.8.

Poplach! Poplach! Klasické středeční ráno posledního týdne. Pokladovka! Děti se sbalily na jednodenní výlet a vyrazily do světa. Starší dříve, mladší o něco později.

Prvními příchozími byli z mladších Trpaslík, Šimon a Had. V závěsu hned za nimi další dvě družinky. Tito všichni dorazili okolo 15:30 hodin. Posledním příchozím byli Honza s Nelčou v 18:00. Starší pak začali přicházet okolo 20:00. Prvními byli Medúza a Pěťulka. V 21:00 pak Kubrt a Veverka. Okolo 22:30 došly další družinky a poslední pak v 0:08.

• CNSA
  • Pokřik: JAXA (Nelča)

Pokladovka už je za mnou,

našla jsem si cestu správnou.

Den osmnáctý – čtvrtek 18.8.

Budíček! Jeden z posledních na letošním táboře. Na programu byla jen jedna jediná věc! Bourání. Děti se ráno po snídani začaly balit. Ti, kteří byli sbaleni rychleji, se pomalu stěhovali do chýší. Po vystěhování dětí začalo první bourání – stany dětí. Ty byly sbourány během celého dne. Šlo to velmi rychle.

Před večeří se dobouraly poslední nepotřebné stavby a šlo se na večeři. Ta již probíhala pod hvězdami. Pod hvězdami také probíhalo večerní zpívání na louce. Poté si děti vyčistily zuby a šlo se spát do chýší.

• Pokřik: ESA

Do latríny velkou hroudu, bouračka je v plném proudu.

Den devatenáctý – pátek 19.8.

Předposlední budíček a rozcvička. Dnešní den byl ve znamení bourání, bourání, bourání. Zbouraly se stany vedení a nějaké poslední stavby. A začaly se nosit podlážky do jídelny. Děti byly všechny velice pracovité, proto to šlo všechno rychle.

Vše jsme schovali do večeře. Během dne se také připravoval Táborový oheň, který s Matoušem připravila družinka ESA. Po večeři následoval poslední Táborový oheň. Kromě skvělých scének se také rozdávaly diplomy, sladkosti, ceny a také jsme mezi nás přivítali 5 nových praktikantů, jmenovitě: Koleje, Kubrt, Medúza, Miki a Murlock.

• Vedoucí dne: Stoupa
  • Pokřik: NASA

A už je tu Karas, chystejme si provaz.

Den dvacátý – sobota 20.8.

Poslední táborový den! Poslední rozcvička. Poslední nástup. Poslední všechno. Douklízeli jsme poslední nedostatky. Naložili věci do dodávky a připravili se na odchod. Rozloučili jsme se všichni a šli již na vlak. Večer jsme všichni zalehli do svých postelí doma.

• Vedoucí dne: Příšera
  • Služba: Všichni
  • Pokřik: –

Tábor jsme si skvěle užili. Vyšlo nám bezvadně počasí a tábor byl dětmi naplněn k prasknutí. A v takovém počtu to byla naprostá pecka. Užili jsme si povedenou etapovku, složili jsme spoustu bobříků a zopakovali jsme snad veškeré dovednosti, co by měl správný táborník znát. Takže to budeme ještě týden po táboře umět…a pak si to zopakujeme v průběhu školního roku…

Tak snad se tábor všem líbil a za rok to uděláme zas. Takže táboru třikrát NAZDAR….(zdar, zdar, zdar) :-)v