Podzimky ve Žďáru nad Sázavou

Letos jsme o podzimních prázdninách vyrazili do Žďáru nad Sázavou. Tyto podzimky měly být speciální především tím, že celý program připravovali naši noví praktikanti Krokodýl, Legolas, Šárka a Vája. A jak jsme se měli? O tom si přečtěte sami 😀

Středa 26.10.2022

Sešli jsme se v 9 hodin ráno na židenickém nádraží v počtu 18 dětí a 5 vedoucích. Jelikož kdosi naplánoval sraz moc brzo, měli jsme čas si před nádražím zahrát rychlé kámen-nůžky. Pak už jsme ale úspěšně nastoupili do vlaku směr Žďár nad Sázavou.

Cesta proběhla bez větších komplikací, a tak jsme už brzy vystupovali. Na nádraží na nás čekal ještě Pepík a byli jsme kompletní.

Vydali jsme se cestou podél Sázavy až k našemu ubytování, kde už na nás čekala milá paní správcová a děti se šly zabydlet. Následujících pět dní strávíme v hospodářském dvoře Lyra, který postavil Santini v 18. století.

K obědu jsme dojedli, co zbylo z domu a hurá zase ven. Procházkou přes Zelenou horu kolem Konventského rybníka jsme došli až na k vodní nádrži Pilská, kde jsme zahráli vybíjenou na rozehřátí a pak už správně brutální míč. Až na špinavé kalhoty se ale nikomu nic nestalo a všichni hned běželi na blízké hřiště na lanovou pyramidu. Před večeří jsme měli chvilku čas, a tak jsme uspořádali rychlý turnaj v dekomlatu.

Po večeři bylo městečko Palermo pod taktovkou vypravěčky Báry a vybíjená, všemi nejoblíbenější hra, a kdo nechtěl hrát, vzal si kartičky nebo si povídal s ostatními. V 10 však už zuby, večerka a všichni na kutě. – Vája

Čtvrtek 27.10.2022

Čtvrteční ráno začalo budíčkem v 7: 30, následovala příprava a nástup na rozcvičku.

Rozcvička probíhala venku pod Krokodýlovým vedením a poté, co jsme se rozcvičili a protáhli šli jsme se ohřát na snídani dovnitř.

Po vydatné snídani v podobě párků, následovala hygiena, bodování a konečně příprava na celodenní výlet.

Okolo desáté jsme vyrazili na cestu po žluté značce, ze které jsem se hned u první sochy odpojili. Zde jsme si také vysvětlili hru Olagalové, která nás provázela celou dobu výletu. Dále jsme pokračovali po modré a červené. V lese za Hamry nad Sázavou jsme si zahráli Legolasovu hru na špiony a dali si svačinu. Pokračovali jsme opět po žluté a na Čertově kameni jsme si dali oběd, chvilku si odpočinuli a šli dál až do ubytování.

Dorazili jsme okolo půl páté a protože děti byly unavené a stěžovaly si, že je bolí nohy, dali jsme jim hodinu klidu. Poté následovala teplá večeře, protože na oběd byl jen chleba.

Po večeři přijel Koleje s kytarou a svými „Spjefnýky“, a tak následovalo zpívání. V průběhu zpívání jsme posílali děti do sprch, aby se umyly, protože byly po celodenním výletě špinavé a zpocené.

Poté, co se všichni vykoupali, následovala ještě krátká pantomima a pak jsme unavené, ale spokojené děti poslali spát. – Krokodýl

Pátek 28.10.2022

Páteční mlhavé ráno začalo tradiční rozcvičkou, která ale kvůli opravdu nevlídnému počasí proběhla částečně uvnitř.

Po rozcvičce následovala snídaně. Po snězení celého hrnce ovesné kaše a vyčištění zubů jsme se oblékli a konečně vyrazili směr žďárský zámek.

Na zámku nás už čekali místní průvodci, se kterými se starší vydali na prohlídku zámku a místního kostela a mladší na tvořivý program spojený s místní historií. I přes velice zajímavou historii, však starší mnohem více než výzdoba kostela zaujala police s křesťanským časopisem, který se v nestřeženém okamžiku stal součástí obsahu batohu Báry. Bylo až obdivuhodné, jak se z takového časopisu stala zábava téměř na celý zbytek dne.

Po prohlídce muzea nové generace, která nejvíce zaujala Ferdu a Mamuta, kteří se zde vzdělávali opravdu důkladně, jsme se přesunuli zpět do naší tělocvičny na Koubův skvělý oběd.

Po poledním klidu se děti pustily do výroby draků pod vedením Krokodýla. I přes drobné potíže se děti a někteří vedoucí pro výrobu draků opravdu nadchly, a tak zde nakonec vznikly opravdu originální kousky. Mezi ty nejpovedenější můžeme zařadit například krásně namalovaného draka z dílny Báry, Ksu a Dory nebo Murlockův kosodélník s originálním nápisem „Jsem rozbitej a nevím, jak jsem se sem dostal“.

Po výrobě draků museli děti a vedoucí, kteří zrovna neměli dost dobrou výmluvu, absolvovat Kolejeho překážkovou dráhu, při které vzniklo několik povedených fotek a také pár parádních držkopádů. Překážkovou dráhou zároveň skončil odpolední program a všichni se přesunuli na večeři.

Po večeři byly děti bez milosti vyhnány do mlhavého šera a vydaly se do centra Žďáru nad Sázavou na dosud neznámou noční hru. V centru už na ně čekal pospávající Legolas, který při chystání hry nachodil víc kilometrů než při čtvrtečním celodenním výletu. Na místě nastalo rozdělení do týmů a vysvětlování pravidel. Každý tým dostal lucerničku a mapku, podle které měl najít a zapálit co nejvíce svíček a zároveň se vyhnout zákeřným vedoucím, kteří číhali v temnotě a zhasínali lucerničky. Po městě se však pohyboval i jeden vedoucí s kouzelným zapalovačem, kterým mohl zapálit zhasnuté lucerničky. Možná i díky velkému štěstí na tohoto vedoucího se nejvíce svíček podařilo zapálit týmu pod vedením Hada a Ksu. Po skončení noční hry jsme se odebrali zpět do naší tělocvičny a patřičně unavení se uložili ke spánku. – Legolas

Sobota 29.10.2022

Ráno proběhlo jako každé jiné, pozdější budíček, rozcvička, snídaně, bodování však to znáte. Děti už se nemohly dočkat, až vyvětrají své nové draky, a tak jsme hned ráno vyrazili na nejbližší kopec, abychom je otestovali.

K naší smůle ale nefoukalo a bylo mokro, takže se nám draci rozmočili a potrhali. Přežila jen hrstka nejsilnějších, z ostatních zbyly jen trosky.

Před obědem jsme zahráli 100 úkolů za 100 minut, kdy si děti vylosují úkol a musí ho během minuty zvládnout. Všem se úkol splnit povedlo, až na Šárku a její mizerné házení kostkou.

O poledním klidu se nás Ksu snažila naučit ukrajinskou abecedu „Український абетка“ z uloupené ukrajinské bible „Біблія“ z knihobudky u zámku. Což bylo pro některé pořádně náročné.

Po poledňáku si vzal starší na starost Koleje, aby jim vysvětlil pokročilejší orientaci. Mladší se rozdělili na dvě půlky a pod vedením praktikantů si vyzkoušeli základy práce s mapou a buzolou. Jelikož se hlavně mladší po tak náročné výuce začali nudit, měl na ně Legolas nachystanou pořádnou běhací hru až do večeře.

Po večeři jsme všechny nahnali do sprch, ať zítra nepřijedem špinaví. Děti, které už byly umyté si vytáhly kartičky a deskovky a byl v plánu klidový program až do večerky. Koleje s Kahunem na to ale měli jiný názor!

Kolem 9 večer si vzali nejstarší děcka a praktikanty, pro které měli nachystaný speciální program. Moc ráda bych vám řekla co se dělo, ale nebudu nic vyzrazovat před těmi, které to teprve čeká. Těšte se! 😉

Jen, co nám odešli praktikanti se ale děti vymkly kontrole, a tak zbylé vedení muselo řešit havárii zabouchnutých kluků na záchodě. Naštěstí je od tam vytáhli, jinak by borci museli strávit krušnou noc zavření na záchodě. S takovými činy ale nutně přichází i jejich následky: Přepadové bodování a dřívější večerka. Ať si zapíšou za uši, že tohle se nedělá. – Vája

Neděle 30.10.2022

Nedělní ráno začalo klasicky budíčkem, rozcvičkou, snídaní a bodováním.

Po ranní hygieně si děti začaly balit veškeré své věci do krosen a batohů. Jakmile byli všichni sbalení, vyšlo se před budovu ubytování a hrála se vlajka, Šašek a král a další hry.

Po svačině jsme se rozhodli, že bychom se mohli vydat na procházku na blízké hřiště. A tak jsme sebrali děti a šli jsme. Všichni se tam vyběhali a alespoň snad trochu unavili 🙂

Jakmile jsme se vrátili zpět, čekal na nás Koub s obědem, po kterém následoval obvyklý polední klid.

Bohužel, jak skončil poledňák, tak jsme se museli chopit uklízecích potřeb a uvést tělocvičnu do původního (nebo možná uklizenějšího) stavu. Poté už nás čekalo jen to, že jsme každý vzal svou krosnu a vyrazili jsme opět kolem Sázavy na nádraží ve Žďáru. – Šárka